SLIM VAT - OPUBLIKOWANO OBJAŚNIENIA PODATKOWE!

 

Photo by Andrew Neel on Unsplash

W piątek, 23 kwietnia 2021r. na stronie MF opublikowano ostateczny tekst objaśnień w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT. Ostateczna wersja nieco różni się od projektu objaśnień, który MF opublikowało już w styczniu br.


Oprócz zmian redakcyjnych tekstu Objaśnień, w mojej ocenie warto zwrócić uwagę na następujące „dodatkowe” informacje, które pojawiły się w ostatecznym, piątkowym dokumencie:

  • w przypadku wykonania uzgodnienia wiążącego się z korektą in minus nabywca musi skorygować VAT naliczony nawet gdy nie otrzymał faktury (na podstawie dokumentu wewnętrznego WEW)

  • sprzedawca może zmniejszyć podstawę opodatkowania tylko w deklaracji za okres, w którym ustawowe warunki korekty zostały spełnione

  • Nowe zasady ujmowania korekt dotyczą także tzw. faktur bez NIP, wystawianych dla konsumentów.

  •  Regulacje SLIM VAT dotyczące wydłużeń terminów podatkowych (dotyczących zaliczek przy eksporcie, czy też okresów, w których podatnik ma prawo do odliczenia VAT „na bieżąco”) stosuje się również do czynności podjętych w roku 2020, dla których przewidziany ustawą termin nie minął jeszcze w roku 2021 (przykładowo – jeżeli podatnik otrzymał fakturę zakupową w grudniu 2020r., będzie mógł odliczyć VAT w deklaracji za marzec 2021r.)

  • Stosowanie ujednoliconych stawek przeliczenia walut obcych, zgodnie z nowymi zasadami wprowadzonymi SLIM VAT, nie stanowi schematu podatkowego.

  • Wystawienie w 2021 r. duplikatu faktury korygującej z 2020r. nie wiąże się z obowiązkiem stosowania nowych regulacji

  •  Nabywca, który w 2021 r. otrzymał fakturę korygującą in minus, w przypadku gdy warunki korekty wystąpiły w 2020 roku, nie musi z korektą VAT naliczonego cofać się do roku 2020 r. (UWAGA! Tutaj jednak objaśnienia nie wskazują precyzyjnie, czy w takim wypadku nabywca może skorygować VAT w okresie otrzymania faktury korygującej)

  • Jeżeli dwa podmioty gospodarcze równocześnie nabywają i sprzedają sobie świadczenia (przykładowo, podmiot A sprzedaje towary podmiotowi B i też nabywa towary od podmiotu B), w przypadku chęci wydłużenia stosowania starych zasad rozliczeń korekt in minus na podstawie przepisów przejściowych podmioty te powinny w pisemnym porozumieniu jednoznacznie zaznaczyć, czy porozumienie dotyczy tylko jednostronnej sprzedaży (A do B), czy też sprzedaży obustronnej (tj. zarówno sprzedaży A do B, jak i B do A)

  • Dla stosowania między danym sprzedawcą i nabywcą wydłużenia starych zasad rozliczania korekt in minus na podstawie przepisów przejściowych konieczne jest zawarcie pisemnego porozumienia przed wystawieniem przez sprzedawcę na rzecz nabywcy pierwszej faktury korygującej w roku 2021r. – forma pisemna to tutaj też forma elektroniczna, w tym wysłanie mailem podpisanego elektronicznie oświadczenia woli, jak również wysyłka mailem skanu oświadczenia woli podpisanego w formie papierowej. Zdaniem MF wymóg pisemności spełnia również wymiana e-maili wskazująca jednoznacznie na zawarcie porozumienia.

 

Zwrócić należy też uwagę na fragment Objaśnień dotyczący stosowania nowych zasad korekty in minus w „nietypowych warunkach biznesowych” – w tym miejscu Objaśnień Ministerstwo opisuje przypadki, kiedy samo wystawienie i dostarczenie faktury korygującej może być traktowane jako uzgodnienie co do warunków korekty. W tym miejscu Objaśnienia zastrzegają, iż aby taka sytuacja miała miejsce podatnik musi mieć dowód w postaci dokumentu potwierdzającego, że nabywca ma wiedzę o obniżeniu podstawy opodatkowania.


Mamy zatem do czynienia z sytuacją w której Ministerstwo Finansów na gruncie Objaśnień podatkowych niejako przywraca art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, który to przepis został uchylony przez ustawę prowadzającą pakiet SLIM VAT. W dawnym stanie prawnym przepis ten przewidywał wyjątek od obowiązku posiadania potwierdzenia doręczenia faktury nabywcy dla obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury sprzedawca nie pozyskał takiego potwierdzenia i z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że „nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej”. Co ciekawe w samych Objaśnieniach Ministerstwo podtrzymuje, iż art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, ze względu na wymiar nowych zasad rozliczeń, był przepisem zbędnym.

 

 

Niewątpliwie ostateczna treść Objaśnień rozwiewa część wątpliwości dotyczących stosowania SLIM VAT, niemniej jednak nie uzyskaliśmy odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące nowych regulacji. Znaczną część opublikowanego dokumentu ocenić należy natomiast jako próbę naprawy nie do końca precyzyjnych przepisów, która czasem dokonywana jest wbrew jednoznacznym rezultatom wykładni – nie do końca dobrze świadczy to natomiast o stanie polskiej legislacji podatkowej.

 

Nie sposób nie zauważyć też, że Objaśnienia wydane zostały praktycznie tuż przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za marzec 2021r. – podatnicy, którzy jeszcze nie zdążyli uczynić zadość swojemu obowiązkowi, powinni zatem zapoznać się z ostatecznym tekstem objaśnień przez wysłaniem JPK V7.

 

Z całością Objaśnień można zapoznać się poniżej

Objaśnienia podatkowe z 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT


#praktycznieopodatkach 

Przedstawione powyżej stanowiska oraz opinie autora tekstu nie stanowią opinii podatkowej, porady podatkowej lub prawnej ani wyjaśnień podatkowych w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 377 z późn. zm.).

 


Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sprawdzam właśnie, jak wygląda oferta handlowa wzór i super, że w internecie można znaleźć tyle różnych możliwości i informacji, które są jak najbardziej pomocne. Sami z tego wszystkiego korzystajcie, jeśli tylko jest potrzeba.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uważam, że najprościej prowadzić samodzielnie swojej księgowości. Co powiecie na takie możliwości, jak firma https://wfirma.pl/program-kadrowo-placowy ? Moim zdaniem jest to najciekawsze rozwiązanie, z tego względu, że oferują oni naprawdę fajne usługi takie jak: prowadzenie kadr, wyliczanie płac oraz rozliczanie podatków. Są to przykładowe możliwości, ale system oferuje znacznie więcej. Warto zainteresować się ofertą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zajmuje się takim kwestiami na co dzień i nie ukrywam, że jest to dla mnie ważny temat, aby dobrze zajmować się klientami. Zleciłem nawet Drukowanie naklejek , aby mieć jakiś fajny gadżet reklamowy, który zawsze będzie jakim fajnym i miłym dodatkiem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety kwestia podatków powinna być naprawdę w wielu przypadkach jasna, ale niestety tak nie jest. Zawsze w razie potrzeby można też korzystać z pomocy prawnej. Może adwokat online będzie w stanie wyjaśnić jakieś kwestie? Zawsze można się skontaktować.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja księgowa na szczęście jest na bieżąco z takimi zmianami w przepisach. Raz, że musi a dwa interesuje się naprawdę tymi wszystkimi zagadnieniami i dlatego praca tak dobrze jej idzie. Ja tylko dostarczam jej potrzebne ku temu materiały, w tym solidny papier do drukarek aby wszystkie dokumenty mogła mieć na czas gotowe.

    OdpowiedzUsuń
  8. A mnie interesuje inna kwestia - https://arkadiacare.pl/. Wybraliśmy polecane agencje pracy dla opiekunek osób starszych w Niemczech, ale mamy wątpliwości, jak z rozliczeniem. Podatek będzie płacony w Polsce?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz