ZMIANY W KKS - CZY NOWELIZACJA ART.114A KKS UTRUDNI OBRONĘ W SPRAWIE PODATKOWEJ?

 

Photo by Tingey Injury Law Firm on Unsplash


Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem dość istotnie modyfikującym Kodeks karny skarbowy - planowane są ograniczenia w zakresie możliwości korzystania z instytucji czynnego żalu, zaostrzenie kar za niektóre przestępstwa karnoskarbowe (wzrosnąć ma dotkliwość sankcji m. in. za uporczywe niewpłacanie podatku) czy też uchylenie art. 44 § 2 KKS, zgodnie z którym karalność przestępstwa skarbowego polegającego na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej ustaje, gdy nastąpiło przedawnienie tej należności.

 

To tylko niektóre z planowanych zmian - według mnie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną propozycję MS. Chodzi o art. 114a KKS.

 

Przepis ten daje możliwość zawieszenia postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, jeżeli jego prowadzenie jest w istotny sposób utrudnione ze względu na prowadzoną kontrolę podatkową, kontrolę celno-skarbową lub toczące się postępowanie przed organami podatkowymi, organami celnymi lub sądami administracyjnymi.

 

Zgodnie z projektem ustawy nowelizacyjnej, taka możliwość zawieszenia zostałaby ograniczona wyłącznie do postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe. Można zatem wyobrazić sobie sytuację, w której równocześnie toczy się postępowanie podatkowe bądź postępowanie sądowoadministracyjne ze skargi na ostateczną decyzję w sprawie konkretnego zobowiązania podatkowego oraz postępowanie przed sądem karnym w sprawie o popełnienie przestępstwa karnoskarbowego dotyczącego właśnie tego zobowiązania - w przypadku wejścia projektowanej ustawy w życie w obecnym kształcie postępowania te musiałyby być prowadzone równolegle.

 

A co jeśli w takiej sytuacji postępowanie karnoskarbowe prawomocnie zakończyłoby się wcześniej?

 

Zwrócić należy tu uwagę na art. 11 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - zgodnie z tym przepisem ustalenia wydanego w postępowaniu karnym prawomocnego wyroku skazującego co do popełnienia przestępstwa wiążą sąd administracyjny. Regulacja ta formalnie odnosi się wyłącznie do sądów administracyjnych, jednakże zgodnie z wykładnią prezentowaną przez organy podatkowe tego typu „związanie ustaleniami” dotyczy również ich.

 

Co należy też podkreślić - nie chodzi tu wyłącznie o prawomocny wyrok dotyczący konkretnie podatnika wobec którego toczy się postępowanie podatkowe bądź postępowanie sądowoadministracyjne. Sąd administracyjny związać mogą np. ustalenia podjęte w prawomocnym wyroku skazującym kontrahenta podatnika w sprawie dotyczącej transakcji realizowanych z podatnikiem.

 

Czy zatem prawomocne zakończenie sprawy karnoskarbowej w pewnych sytuacjach może znacznie utrudnić podatnikowi możliwość obrony swoich racji w postępowaniu podatkowym?  Niestety tak. Sytuacji tej nie poprawi natomiast regulacja niejako zmuszająca sąd karny do prowadzenia postępowania w sprawie o przestępstwo karnoskarbowe w sytuacji, gdy równolegle toczy się sprawa podatkowa ściśle związana z owym postępowaniem karnoskarbowym.

 

Może zatem warto zastanowić się, czy proponowana zmiana art. 114a KKS na pewno jest konieczna?

 

Z całością projektu nowelizacji KKS możesz zapoznać się TUTAJ


#praktycznieopodatkach


Przedstawione powyżej stanowiska oraz opinie autora tekstu nie stanowią opinii podatkowej, porady podatkowej lub prawnej ani wyjaśnień podatkowych w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 377 z późn. zm.)

Komentarze